Linia Directa, Het verhaal

Hallo, mijn naam is Eddy Tavares, commercieel verantwoordelijke en het gezicht van Linia Directa.

De lente van 2018 markeert het keerpunt dat ons definieert als leverancier van allerlei soorten planten, niet alleen van het altijd belangrijke Nederlandse assortiment, maar ook van de producten van het erkende merk Sempreflora en andere nationale en Portugese leveranciers waarmee we al vele jaren samenwerken.

Op deze manier sluiten we de cirkel en zijn we op een punt aangekomen waarop we geen traditionele importeur meer zijn, maar – zoals we graag denken – de contactpersoon voor alles wat je nodig hebt op het gebied van sierplanten.

 

Voor Spanje, Portugal,...

Linia Directa is sinds 2017 gevestigd in Valencia en heeft momenteel een magazijn in de stad Silla, dat we delen met Sempreflora, als verzamelpunt voor klanten uit nabije gebieden.

Deze synergie met Sempreflora is een echte katalysator geweest die ons nu in staat stelt om allerlei klanten te bedienen. Tot nu toe bediende Linia Directa Portugal groothandels en tuincentra via Nederland voor klanten met een bepaald aankoopvolume in heel het Iberisch Schiereiland. Het samenwerken met Sempreflora maakt het mogelijk om een breder assortiment aan producten aan te bieden en toegang te krijgen tot groothandelsbedrijven en tuincentra, ongeacht hun grootte. Vanaf nu heeft de klant de mogelijkheid om een kar met zijn favoriete planten samen te stellen, door bijvoorbeeld aromatische planten, groenten, bloeiende planten of andere specialiteiten van Sempreflora te combineren met planten uit Nederland. En voor bestellingen kleiner dan een kar kunnen we ze op verschillende manieren leveren, zoals: ophalen bij de cash & carry in Benicarló (Castellón), ons gezamenlijke magazijn in Silla (Valencia), of verzenden via pakketdiensten.

De huidige situatie maakt specialisatie mogelijk, we hebben het aantal klanten dat we – via Nederland – ons product versturen, beperkt, terwijl we via Sempreflora toegang hebben tot tuincentra van elke omvang. Aan de andere kant stelt onze ervaring van 25 jaar zakendoen met Spanje en Portugal rechtstreeks vanuit Nederland ons in staat om kennis te delen over Europese trends, gericht op het openen of versterken van buitenlandse markten. We fungeren ook als commercieel vertegenwoordiger voor hun producten in verschillende regio’s van het Iberisch Schiereiland.

 

Illusie, illusie en illusie

Er is nog veel te doen, elke dag ontstaan er nieuwe ontwikkelingen die we moeten integreren, ideeën die vorm krijgen, processen die verbeterd moeten worden,… Zoals altijd zijn we meer dan alert op deze dynamische en veranderlijke bedrijfswereld en alles wat er in de sector gebeurt, internationaal, om dit om te zetten in verbeteringen die bij onze klanten terechtkomen.

We zitten vol met informatie en de wens om deze te delen, en daarom beginnen we met deze publicatie een blog waarin we het dagelijks leven van het bedrijf gaan delen. Volg ons gerust.

Dezelfde illusie die ik zelf al had in 1992, toen ik begon bij Zürel BV, is nog steeds aanwezig. Het inmiddels verdwenen Nederlandse bedrijf was mijn echte school. Daar realiseerde ik me ook dat de beste planten niet per se naar de markten van Spanje en Portugal gingen, maar naar landen zoals Duitsland, Frankrijk of Italië. Op dat moment begon mijn illusie, mijn droom om een klantenportefeuille op te bouwen die ik persoonlijk zou kunnen bedienen en het beste van de Nederlandse veilingen en telers naar hen zou kunnen brengen.

Hetzelfde woord is de echte motor voor het team van Sempreflora. “Illusie, illusie en illusie”, herhaalde Jordi Simó Tejedor, de tweede generatie kwekers, die op slechts 24-jarige leeftijd een van de belangrijkste pijlers is van dit familiebedrijf dat in alle opzichten blijft groeien. Door onze samenwerking met Sempreflora hebben we waardevolle middelen verkregen: naast het beschikken over een breder assortiment, breiden we uit met hun steun op het gebied van logistiek, personeel, marketing, aanbiedingen, enzovoorts.

 

Hoe alles begon

Ik denk weer terug aan mijn beginjaren… Na mijn tijd bij Zürel, waar ik ontzettend veel geleerd heb, was het tijd om een eigen klantenkring op te bouwen. Dit was de manier om hen beter van dienst te zijn en hen 100% te bedienen. Hoewel het succesvol was, was het niet gemakkelijk om in verschillende Nederlandse bedrijven te werken waar, om het zo te zeggen, de klant niet altijd voorop stond. Daarom werd Linia Directa Nederland in 2010 opgericht, met een eigen klantenkring en een unieke werkwijze. Dit is de oorsprong van het huidige Linia Directa, waar de klant het belangrijkste is.

En waar was Sempreflora in die jaren? Het was altijd aanwezig, eerst als klant – een van de oudste – van Eddy Tavares, die hem vergezeld heeft tijdens zijn tijd bij verschillende Nederlandse leveranciers van grondstoffen. Later kwam de mogelijkheid om ook vanuit Spanje te werken en de verkoop van de producten van Sempreflora op zich te nemen, naast het Nederlandse aanbod via Linia Directa.

Charo Tejedor en Manolo Simó, de oprichters van Sempreflora, en ikzelf hebben altijd een sterke relatie onderhouden, waaraan Jordi, sinds zijn kindertijd, is toegevoegd.

Tijdens een van de vele brainstormsessies werden we gekarakteriseerd door elkaar. Manolo: hij is het begin, de motor, de durfal, bewust van alles wat de ‘trial-and-error’ methode inhoudt om het gewenste doel te bereiken, altijd met de focus op de hoogste kwaliteit. Charo: zij is degene die orde en organisatie brengt, nauwkeurig op administratief en personeelstechnisch vlak, altijd overal, zonder twijfel enorm veelzijdig. Jordi: goed voorbereid, helemaal in de ban van Sempreflora en absoluut verliefd op zijn werk, de jonge kracht vol illusie. Een illusie die ook wordt weerspiegeld in het hechte team van Sempreflora. En ikzelf, jullie contactpersoon bij Linia Directa en commercieel vertegenwoordiger van Sempreflora voor een groot deel van Spanje en Portugal, vraag me de plant die je nodig hebt en ik zorg ervoor dat je hem krijgt.

Sempreflora, groeiende waarde

Er zijn veel opmerkelijke aspecten van het merk Sempreflora, opgericht door het bedrijf Simó Tejedor Cultius SL, dat in 1997 zijn weg begon en zich in de loop der jaren zeker heeft gevestigd op de nationale en internationale markten. Het merk biedt een toegevoegde waarde voor de klant, door het product te helpen identificeren op het verkooppunt en het te ondersteunen met marketingacties die specifiek zijn voor elk type product. Het productportfolio is onderverdeeld in verschillende collecties voor de vier seizoenen van het jaar. Collecties die steunen op concepten zoals Veranea, Sabores del Mediterráneo, Cosecha propia, Ahuyenta, #Wow! Begonias,… Collecties die, naast visueel erg aantrekkelijk te zijn, specifieke concepten bieden die informatie geven over elk type plant.

Het bedrijf beschikt over 14 hectare grond, waarvan 10 onder glazen kassen en de rest in de open lucht, gewijd aan de productie van sierplanten, kruiden en eetbare planten. Het verkrijgen van kwaliteitsplanten, het aandachtig volgen van markttrends, het luisteren naar de klant en het vervullen van al zijn behoeften zijn de fundamentele doelen van Sempreflora. Doelen die we delen bij Linia Directa en die het voor ons heel gemakkelijk maken om nauw samen te werken met Sempreflora.

Sluit je aan bij ons en onze passie voor planten. Tot de volgende keer, vrienden.

Bent u geïnspireerd door ons verhaal?
Laten we elkaar inspireren tijdens een meeting!

All rights reserved 2025 – Linia Directa